Pohreb

  • Potrebné dokumenty:
  • list o prehliadke mŕtveho
  • oznámenie o úmrtí

Všeobecné informácie:

Na žiadosť rodinných príslušníkov, respektíve osôb organizujúcich pohreb, alebo na základe vôle zosnulého podľa reformovaného poriadku by mal byť pochovaný každý, kto v čase svojej smrti bol plnoprávnym členom cirkvi, alebo ešte nedovŕšil 18 rokov.

V prípade pohrebu neplnoprávneho člena cirkvi, ktorý už dovŕšil 18 rokov, člena inej cirkvi, osoby iného vierovyznania, respektíve osoby bez vyznania môže presbyterstvo príslušného cirkevného zboru schváliť osobitné opatrenie.

Pohrebný obrad spravidla vykonáva ten duchovný, ktorý je duchovným zodpovedným za pohreby alebo za konkrétny pohreb v tom cirkevnom zbore, na území ktorého bude zosnulý pochovaný.

Rodinní príslušníci, respektíve osoby organizujúce pohreb môžu o vykonanie pohrebného obradu požiadať duchovného, ktorý je duchovným zodpovedným všeobecne za pohreby alebo za konkrétny pohreb v tom cirkevnom zbore, ktorého bol zosnulý pred smrťou členom.

Ak kompetencia duchovného, ktorého o vykonanie obradu požiadali, sa nevzťahuje na cirkevný zbor, v ktorom pohrebný obrad bude vykonaný, duchovný je povinný ešte pred pohrebným obradom dohodnúť sa s miestne príslušným duchovným v otázkach výkonu pohrebného obradu a zápisu do matriky zosnulých.

Duchovný vykonaním pohrebu môže čiastočne, alebo celkom poveriť svojho prideleného duchovného alebo kaplána, alebo iného duchovného, respektíve kaplána; vrátane duchovného alebo kaplána inej reformovanej cirkvi.

Ak zosnulý člen zboru z akýchkoľvek dôvodov neprispieval na cirkevno-zborové potreby (cirkevný príspevok), upozorní duchovný v pastoračnom rozhovore pozostalých na potrebu splniť tieto povinnosti.

Ak sa chce v rámci reformovaného pohrebu niekto pohrebnému zhromaždeniu prihovoriť (zamestnávateľ zosnulého, obecný úrad, rozličné spolky, občianske výbory a pod.), môže tak urobiť len po predchádzajúcom dohovore s pochovávajúcim duchovným.

Odporúča sa, aby duchovný zboru v najbližších dňoch po pohrebe navštívil rodinu zosnulého a zotrval s ňou v pastoračnom rozhovore.

((Zvonenie pri pohrebe nie je poctou mŕtvemu. Zvonením cirkevný zbor oznamuje, že zomrel člen zboru. Podľa dohody sa do dňa pohrebu zvoní denne najviac dvakrát, pri samotnom pohrebe (rozlúčke) podľa miestnych zvykov. Poplatok za zvonenie je príspevkom do cirkevnozborovej pokladne, alebo odmenou zvonárovi (kostolníkovi). Používanie zvonov pri občianskych pohreboch je vylúčené (vzhľadom na charakter – podstatu zvonenia)! Používanie zvonov pri pohreboch členov iných cirkví je vecou dohody príslušných cirkevných zborov. Podobne pri používaní zvonov iných kresťanských cirkví pri reformovaných pohreboch.))

Recent Posts

Božie Učenie

21. november, Jer 2; Tit 1, 10 – 16
Niekedy si myslíme, že veriť: to je pohodlný pokojný život plný lásky, pekných uhladených slov, jemné bratské spolunažívanie a zhromaždenia plné úsmevov. Je to síce pekná predstava, ale príliš idealistická a vysnívaná. Samozrejme, bolo by dobre, ak by sa takto v cirkvi žiť dalo. Mohol si to myslieť aj Títus na Kréte. Ale realita bola úplne iná, opačná. Musel si horko uvedomovať, že medzi kresťanov na Kréte vnikali falošní učitelia, ktorí rozvracali jeho zbory. Rozkladali jeho prácu a osočovali jeho osobu. Tak chceli zneistiť jeho veriacich a odlúčiť ich od neho, ako autority dôveryhodnosti evanjelia. Ukázalo sa, že sú to zvodcovia, ktorí síce predstierajú vieru, ale v skutočnosti namiesto evanjelia zvestujú svoje bájky, miešajú evanjelium so židovskými a pohanskými náboženskými výmyslami a túžia po mrzkom zisku. Majú poškvrnený rozum a svedomie a konajú ohavné veci. Títus nemôže nechať takýmto ľuďom svoje zbory napospas. Musí proti nim zakročiť. Musí ich verejne odhaliť, povedať na rovinu ich bludy a zabrániť im v tom, aby rozvracali rodiny. To síce prinesie konflikty, ale musí brániť evanjelium a vieru mu zverených. Je to ťažké, ale aj to patrí do našej služby.